Senegal maakt een indruk op ons!

25 februari 2014 - Rufisque, Senegal

Salaam Aleikum!

We hebben een leuk weekend achter de rug. Zaterdag werden we voorgesteld aan de familie van de vrouw die hier bij ons woont. Eerste indruk: vééééééél kindjes! Het werd ons ook meteen duidelijk dat iedereen hier iedereen kent, we deden er dan ook een uur over om terug te keren, huis in, huis uit,... 'S middags leerden we hoe we de typische Senegalese thee moesten klaarmaken (waar je wel een paar uren mee zoet bent). Die avond besloten we om ons gastgezin te verrassen met pannenkoeken. Niet direct een groot succes! Ze vertrouwden ons niet helemaal met een pan en probeerden pannenkoeken op hun manier te maken (jawel, in de microgolf). We bleven toch doorzetten en konden vooral de kindjes overtuigen, zij genoten er wel van!

Pannenkoeken maken!

Zondag gingen we met de 3 nichtjes van onze Senegalese mama naar de zee, waar we konden genieten van de snikhete zon. We gingen er heen met een taxi die bijna uit elkaar viel, en dus met 5 op de achterbank! Op het strand hadden we direct veel publiek. We speelden er spelletjes met de nichtjes en genoten er van de thee gemaakt door onze papa.

Ondertussen is onze derde week in het ziekenhuis van start gegaan. We konden alweer 3 baby's op de wereld zetten, en dit deden we alleen met z'n tweetjes,  wat een teamwork!

We sluiten af met enkele opmerkelijke dingen die ons zijn bijgebleven, soms grappig, soms aangrijpend.

1. Baby's en peuters gaan mee werken op de rug van mama, bijvoorbeeld een infuus plaatsen met je baby op de rug is hier dus doodnormaal!

2. Hier wordt altijd en overal borstvoeding gegeven, de borst vervangt hier duidelijk de fopspeen van in België.

3. Vertegenwoordigers van farmaceutische bedrijven bezoeken dagelijks het verloskwartier en stellen hun medicatie voor aan de stagiairs, die hier het meest medicatie voorschrijven. Bijgevolg worden wij ook heel vaak persoonlijk aangesproken.

4. De vroedvrouw vervult hier meerdere rollen: vroedvrouw, gynaecoloog, pediater, kok en zelfs juwelier. De pasgeboren meisjes krijgen hier meteen na de geboorte gaatjes in de oren. Jawel, de vroedvrouw doet dit hier met een verroeste en niet steriele naald en draad!

5. De Afrikaanse verloskunde zit hier toch wat anders in elkaar: persen doen ze hier niet op 10 cm maar gemiddeld op 5 à 8 cm.

6. Baby's worden hier gereanimeerd door ondersteboven te houden en (hard) op de poep te slaan!

7. Geen werk op het verloskwartier? Dan doen ze maar een dutje, zowel 's nachts als overdag!

8. Er worden hier dagelijks 8 à 10 bevallingen verricht.

9. Voor de kostprijs van een bevalling in België, kunnen we hier gemiddeld 30 vrouwen verlossen.

10. Er bevallen niet alleen vrouwen op het verloskwartier, maar ook katten. Vorige week beviel de kat in de incubator, die naast de verlostafel stond waarop onze vrouw net aan het bevallen was.

11. We worden verplicht om op de Franse toiletten te gaan in plaats van de 'gewone' toiletten, want deze zijn bestemd voor de placenta's.

12. Eén maand internet in Senegal kost even veel als 4 bevallingen!

13. Geitjes worden hier mee getransporteerd met de bus, namelijk boven op het dak!

14. Treinen stoppen hier niet aan stations maar midden op de weg, snel in- en uitstappen is de boodschap!

15. Vandaag zakten we voor de tweede keer door ons bed, en ook onze derde stroompanne was een feit!

1. Pa en ma:
    25 februari 2014
    mooi verhaal, leuk gebracht in die korte zinnen
  2. Oma simonne:
    25 februari 2014
    wat een belevenis!héél interessant en boeiend !veel succes!
  3. Julie:
    26 februari 2014
    Door jullie verhalen heb ik het gevoel dat ik er ook een beetje bij ben :) geniet ervan!
  4. Greta van moortel (collega Johan Deruyck.):
    28 februari 2014
    Chapeau voor wat jullie doen ! Ik zie het voor me ! Onvergetelijke ervaringen waar je nog vaak zal aan terugdenken bij de rijke en doodverwende Vlamingen.