Sunny days, working nights!

30 maart 2014 - Rufisque, Senegal

Liefste familie, vrienden en kennissen,

De tijd gaat snel en we zijn reeds aangekomen aan ons wellicht voorlaatste blog-berichtje. Maandag werden we uitgenodigd bij onze buren. Het voordeel van nachten te doen: overdag genieten van Senegal, ’s nachts werken. C’est la vie! We werden opnieuw opgemaakt op z’n Senegalees: grote en zware juwelen! We werden met open armen ontvangen omdat we de dag voordien al hielpen koken! Er waren wel zo’n 100 mensen aanwezig, het hele huis zat vol en ook de tent op straat was goed gevuld. We moesten meteen plaats nemen bij de mannen en kregen een drankje aangeboden. Waarom we niet bij de vrouwen en kinderen mochten zitten was ons niet helemaal duidelijk…Wel waren alle mannen zéér geïnteresseerd! Senegalese mannen zijn hier trouwens heel rechtuit. Aan huwelijksaanzoeken hebben we hier niet tekort! (Maar we blijven trouw :) ). De kleine baby die werd gedoopt heette, jawel, Abdou. We gingen hem even bewonderen en kregen meteen het aanbod om hem mee te nemen naar België. (Ondertussen al de vijfde keer ;)) Er werd nog veel gedanst en gezongen. Ons wachtte die avond nog een nachtdienst dus vertrokken we op tijd naar huis. We konden elk een bevalling doen, dat terwijl de vroedvrouw heerlijk ligt te snurken op een ziekenhuisbed! We vormen een topteam !

Opgemaakt voor de doop!Abdou, het kindje die werd gedoopt!

Dinsdag deden we de hele middag een handwasje. Onze pakken zitten nogal vaak onder het bloed, vruchtwater en andere smerige toestanden ! Onze Senegalese mama kon het niet laten om ons wat tips te geven over hoe je het best de was doet. Joepie, deze nacht werkten we weer samen met onze lievelingsverpleegkundige, die later die avond student bleek te zijn. Echter deze nacht was ze niet zo lief: toen Floor een inwendig onderzoek aan het uitvoeren was, kreeg ze plots slaag! Gelukkig wel met goede bedoelingen, ze wou haar beschermen tegen een prik van de malariamug. De rest van de nacht verliep vlot, onze babykleertjes komen goed van pas.

Woensdag gingen we mee met onze papa om boodschappen. We lieten ons een goed gaan en kochten alles wat we lekker vinden, wat hier trouwens zéér duur is! Voor een pot Nutella betaal je hier bijvoorbeeld bijna vier euro! Deze nacht konden we weer enkele baby’s op de wereld zetten, met een jaloerse blik van de Senegalese student die ons niet meer zo leuk vindt sinds we nachten doen!

Overdag slapen we uit en genieten we van het zonnetje op ons ‘dakterras’! Ook ons zusje ging wonder bij wonder mee zonnen en trok een bikini van Delphine aan.

Genieten van het zonnetje op ons dakterras!

Onze laatste nacht van de week was super! We werkten samen met de twee grappige, oude vroedvrouwtjes. Ze waren heel nieuwsgierig naar ons leven in België en wilden dan alle foto’s zien! Ze zitten er hier trouwens niet mee in om zéér intieme vragen te stellen! En wij die dachten dat ze hier zo heilig waren… Say Say! Die nacht kwam er nog een vrouw binnen, ze had een heel klein buikje. Bij opname zagen we dat haar bloeddruk veel te hoog stond. Ze was in arbeid en beviel rond zes uur ’s ochtends. De baby woog slechts 1950 gram. Hij deed het gelukkig goed maar koelde zeer snel af. De vrouw had ook geen doeken mee om hem in te wikkelen… Daar lag hij dan. Gelukkig hadden we wat warme kleertjes bij en hielden we hem dicht tegen ons. Zo’n fragiel ventje!

Zaterdag speelden we spelletjes met onze zus en enkele andere buurtkindjes. Ze leerden ons hinkelen op z’n Senegalees! ’S Avonds gingen we nog thee drinken bij de buren, het huis zat weer vol met dansende peuters, zeer grappig om te zien! Echt showbeesten.

Vandaag genoten we opnieuw van het zonnetje en werden we vergezeld door vele kindjes.

Selfie met de kindjes!Bruinen met kindjes op de rug

Binnenkort vertrekken we samen met onze familie op rondreis door Senegal. Hierdoor zullen we geen tijd hebben om een blogberichtje te schrijven. Jullie horen onze belevenissen zeker als we terug zijn!

Liefs

1. Pa en ma:
    31 maart 2014
    Ma en Dwight kijken er al naar uit om jullie terug te zien ! En ze tellen af terwijl ze de rest van de valiezen aan het vullen zijn! Vele groeten vanuit België en geniet maar van jullie vakantie daar, samen met de groep! pa
  2. Oma simonne:
    31 maart 2014
    Er wacht jullie een mooie vakantie binnen enkele dagen.
    Geniet ervan!Tot ziens.
  3. Dewaele Els:
    1 april 2014
    wij (emmely en ik) tellen ook al af hoor . Onze valiezen zijn ook bijna vol gestopt . We kijken er naar uit om jullie terug te zien .
    En samen te genieten van een deugddoende vakantie .
    We lazen jullie verhalen altijd vol spanning .
    groetjes en tot zondag
  4. Lieze en Inge:
    20 april 2014
    Hoi topmeiden, wat was het fijn jullie te leren kennen en jullie verhalen te horen in het warme Senegal. Jullie hebben prachtig werk geleverd, ferme chapeau ! Zorg verder goed voor elkaar, geniet nog van de komende avonturen en veilige thuiskomst!
    Groetjes
  5. Fanta cissokho:
    22 april 2014
    hey meiden het was echt leuk met julli twee daar ben echt trots op julli werk en ik weet als iedereen zou veranderen van methode en werken zo als julli doen dat het wereld zou veranderen alle ik bedoel julli helpen vrouwen en baby op de wereld zetten doe zo door ik ben trots ik hou van julli twee <3 <3 <3