Onze plannen

8 januari 2014 - Roeselare, België

Liefste familie, vrienden en kennissen

Het is bijna zover. Over exact één maand vertrekken Floor en ik op buitenlandse stage richting Senegal. Hieronder wordt even onze planning aangehaald zodat jullie een idee hebben van wat wij binnenkort zullen meemaken.

Op 8 februari rond 11:30 zal ons vliegtuig opstijgen vanuit Zaventem richting Dakar, de hoofdstad van Senegal. Rond 16:45, plaatselijk uur, zullen we aankomen. In Senegal is er uurverschil, namelijk 1 uur terugdraaien. Wie goed kan rekenen: we hebben dus een vlucht van 6 uur en een kwartier voor de boeg, wat goed meevalt.

Bij aankomst worden we opgehaald door onze vader van het gastgezin waar we verblijven. Daarna hebben we nog een busrit te goed richting ons dorp, namelijk Rufisque. Floor en ik zullen steeds bij elkaar blijven, zowel tijdens ons verblijf als op onze stage.

Normaal hoeven we in België de eerste week nog geen stage te doen, dus nemen we in Senegal ook de eerste week vrij om ons gastgezin en hun cultuur te leren kennen.

De week daarna starten we onze stage in het ziekenhuis "Polyclinique Municipale de Rufisque". Daar zullen we voornamelijk op het verloskwartier stage lopen, gecombineerd met de materniteit en de, hier bekende, prematurenafdeling. Helaas hebben we nog geen foto's ter beschikking gekregen van ons ziekenhuis en afdeling maar wat we zeker zijn is dat de accommodatie alles behalve zoals hier zal zijn. Of er wel een prematurenafdeling voorzien zal zijn, dat zullen we ter plaatse ondervinden.

De paasvakantie, die loopt van 5 april tot 21 april, is de periode waarin onze ouders langskomen. Zowel de ouders van Floor, als mijn mama en mijn vriend zullen ons vergezellen gedurende deze twee weken. We maken, in samenwerking met de organisatie Sora Senegal, een rondreis doorheen Senegal waarbij we de cultuur opsnuiven. We leren djembee spelen, dansen, bezoeken verschillende steden en helpen mee aan ons project.

Gedurende onze reis is er een dag voorzien waarin Floor en ik een medische post opzetten. Met de opbrengst van onze benefiet zullen we medicatie en zorg aanbieden aan mensen in de omgeving. We zullen de bevolking uit omliggende dorpjes oppikken met paard en kar zodat de mensen die niet kunnen komen toch geholpen kunnen worden. Wij krijgen gedurende deze dag de volledige verantwoordelijkheid en mogen samen met de gynaecologen de zorg van zwangere vrouwen op ons nemen. Daarnaast komen ook gewone mensen die medische zorg nodig hebben. Dit werd reeds eerdere jaren georganiseerd en bracht een grote optocht met zich mee. We hopen dus op een succes!

Na de paasvakantie blijven we nog twee weekjes in het land en dan keren we op 2 mei rond 21 uur terug naar huis, met hopelijk een prachtige ervaring erbij.

Wij zien er alvast naar uit!

Liefs

Delphine

1. Wim Vantieghem:
    31 januari 2014
    Het is bijna zover en hopelijk kunnen jullie daar goed werk verrichten en het is zeker een ervaring dat jullie rijker zullen zijn en dan komen jullie terug op mijn verjaardag .Goeie reis en vele groetjes xxx